6 august, 2024

Kunder er vel viktigere enn ansatte? En startguide til Employee Experience

Profilbilde Kevin Kulterud

Kevin Kulterud

Head of Digital Marketing

Employees come first. If you take care of your employees, they will take care of the clients.

– Sir Richard Branson

En bjørnetjeneste

Du, sammen med andre selskaper i dag, er opptatt av kundeopplevelsen (Customer Experience – CX).
Men du kan dessverre komme til å gjøre deg selv en bjørnetjeneste.
Du glemmer at kundene påvirkes av folka dine, og hvordan de opplever å jobbe i selskapet ditt.

Ansatt i Technet som snakker med en kollega.

Hva er egentlig Employee Experience?

Ansattopplevelsen (Employee Experience – EX) starter fra man først ser stillingsannonsen din, til siste dag på jobb.
Alt som skjer underveis, er med på å gi personen erfaringer og opplevelser som ansatt.

Hvordan kan IT løse dette?

Så hvordan kan IT gi en bedre ansattopplevelse?

1. Større engasjement.
En ansatt er bedriftens største ressurs.
Er det lagt til rette for at en ansatte kan komme med innspill og sine egne idéer?
Er det enkelt å kommunisere på tvers av avdelinger?
Du og dine ansatte kan bruke en sentral kunnskapsbase som gjør det lett å dele kunnskap.
Produkter: More Service.

2. Høyere produktivitet.
Jo mindre friksjon, jo høyere produktivitet.
Det handler om å fjerne alle flaskehalser, også de mindre utfordringene man har.
Å ha kort vei til applikasjoner og filer, moderne og oppdatert IT-utstyr, eller til og med slippe å skrive inn passord ved innlogging.
Produkter: Workspace, Daas, 1password.

3. Forbedrede kundeopplevelser.
Om det er orden i sysakene, så blir det også orden ut mot kundene dine.
Alle henvendelser rutes til riktig ansatt, sammen med all historikk.
Ingen henvendelser skal falle mellom to stoler, og kan løses raskt.
Produkter: More Service.

4. Bedre arbeidsmiljø.
Å trives på jobb er helt nødvendig.
Miljøet på jobben kan formes av stress, som igjen kan komme av IT-utstyr og rutiner som ikke jobber på lag med den ansatte.
Da handler det om å kunne legge til rette for folka dine. Fokusområdet for de ansatte bør kunne være på arbeidsoppgavene deres, og ikke problemene i systemene bak.
Produkter: Workspace, DaaS, 1password, ulike sikkerhetsprodukter.

5. Større arbeidstilfredshet.
Her handler det om å gjøre arbeidshverdagen til de ansatte så sømløs som mulig.
Alle henvendelser og oppgaver får de på en felles servicedesk, de kan jobbe fra hvor de vil, men allikevel ha tilgang til alt de trenger.
Produkter: More Service, Workspace.

De ansatte først

Gode kundeopplevelser gir god økonomi. Om du til slutt ønsker en god kundeopplevelse, trenger du kompetente, engasjerte og effektive ansatte.
Undersøkelser viser at selskaper som investerer i Employee Experience er 4 ganger mer lønnsomme enn de som ikke gjør det.

Bedre ansattopplevelse =

Bedre kundeopplevelse =

Bedre lønnsomhet